Friday, August 10, 2007

Kenangan Di Pangkor


Oklah, mahkamah kata Mazidul tidak bersalah. Kita ambil itu sebagai rujukan utama. Abaikan dahulu ujian urin, ujian lessen L apatah lagi ujian penilaian sekolah rendah.

Kasihan En Mazidul Akmal Sidek ditomah macam-macam sebelum mahkamah sendiri menjatuhkan keputusan. En Mazidul sendiri berkata: “Saya dicerca..” Ada yang menulis En Mazidul ni umpama “pagar makan padi”. Kasihan beliau. Beliau dicop dan dilabel mendahului mahkamah.

Tutup pasal En Mazidul Akmal Sidek.

Bukak cerita lain. Cerita pasal mengecop dan melabel.

Waktu belajar di universiti dulu, classmate aku buat cuti-cuti Malaysia di Pangkor.
Aku ajak sekali classmate sekolah aku : Azwani, Izmazatul dan Shafiq Alias.

Sebabkan lama tak berkumpul sekali, kami berborak panjang. Kami duduk berempat di tengah kawasan chalet, tak jauh dari rakan-rakan yang lain.

Tiba-tiba kami dihampiri seorang yang berbadan besar. Dari tadi dah aku memerhatikan dia. Memang dia menjadi tumpuan malam tu. Dia memulakan bicara. Agak 30 saat berbicara, dia berlalu dengan kata-kata yang kurang enak, atau bahasa gasarnya : cam sial.

Tak ingat the exact word, tapi lebih kurang beginilah katanya : “Budak U zaman sekarang ni, dah ada kamera, henpon canggih-canggih, malam-malam buat drama tepi pantai, rekod… “

Lebih kuranglah…

Apa kau ingat semua budak universiti macam tu ke? Kenapa mengecop dan melabel orang begitu rupa? Ape kejadahnya? Nasib baik kau besar sikit daripada aku. Kalau tidak, berlubang tempurung kepala kau umpama kelapa ditebuk tupai.

Tapi itu dulu.. Ahhh… abaikanlah.
Yang penting sekarang.
Sekarang ni : KARMA! atau dalam bahasa omputihnya : what you give, you get back!

HAHA

Salah satu gambar kenangan di Pangkor

3 comments:

taugehkecut said...

aku setuju ngan post ko ni....cuma x berpeluang nk kasi comment....aku sgt setuju sekiranya ko menghentak tempurung kepala beliau...huhuhu
xleh tol aku dgr nama dia tuh...sesuka ati mak bapak dia je nk label2 segerombolan kita time tuh...

taugehkecut said...

lg satu...ko bwk semua ke gambo kt pangkor g sirim?? ni kt sirim ke time ko post blog ni??

Fariezul Jaafar said...

isk dia ni.
sekati aku la nak bawak gambor g eekang ke, gi ke cik midon ke. huh!